BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, November 16, 2009

Umar Bin Abdul Aziz

salam,

Pada malam sabtu yang lepas nurin bersama seorang sahibah dan anak-anaknya pergi ke masjid Putrajaya. Tujuan kami ke sana ialah hendak mendengar ceramah agama yang disampaikan oleh Ustaz Darus Senawi. Nurin tidak pernah mengenali ustaz ini tetapi menurut sahibah yang bersama nurin itu mengatakan cara penyampaian ustaz ini sangat bagus dan sekaligus nurin teruja untuk pergi menambah ilmu yang masih cetek ini. Sesampai di sana kami usai solat isyak. Anak-anak sahibah yang masih kecil turut ikut solat walaupun terkadang agak melucukan. Begitulah kalau ada anak-anak, detik hati nurin setelah bersolat. Melihat mereka riang berlari menuju ke tempat ceramah membuatkan nurin sedikit cemburu kerana seusia yang muda begitu tarbiyah ummi dan abi mendedahkan cara hidup islam yang sepatutnya disemai pada anak-anak telah pun menjadi agenda dalam kehidupan mereka. Yang kecil memegang tangan ibunya sambil berkata riang " umah Allah" terdengar ayat pelat dari mulut saffiya.

" Saffiya suka ke datang umah Allah?" umminya mengusik.

" Suka! Piah suka umah Allah" begitulah anak kecil yang baru berusia 2 tahun lebih, yang masih lagi memakai diapers tetapi sudah tahu dan mengenali rumah Allah.

Cubalah lihat si kecil mengetahui rumah Allah, si kecil tahu adap ketika di masjid. Tudung tidak lepas dari kepala dan bersolat bersama-sama walaupun hanya sujud yang entah berapa kali dilakukan. Tapi hakikatnya, ramai manusia di luar sana kadang-kadang tidak suka ke masjid malah tidak mahu ke rumah Allah yang tercinta ini.

Hari ini nurin nak kongsi bersama teman-teman apa yang nurin dapat dalam kuliah pada hari tersebut. Ianya mengenai Umar bin Abdul Aziz. Mungkin ada teman2 yang tidak tahu atau yang sudah tahu mungkin boleh menambah atau menegur kalau artikel ini terkurang atau tersalah menceritakan sejarah seorang khalifah yang unggul ini. Ustaz Darus mengatakan dia sedang menterjemah buku mengenai kisah Umar Abdul Aziz dan terkadang bila dia menterjemahkan dia hendak menitis airmata mengenangkan kehebatan seorang pemimpin agung yang pimpinan dan perjuangannya hanya demi Allah dan kerana Allah.

Seperti yang diceritakan oleh Ustaz Darus, Khalifah Umar Abdul Aziz, dilahirkan pada 510-597 di Mesir. Beliau mempunyai cara pimpinan yang sangat hebat sehingga dikatakan oleh ulama-ulama fuqaha beliau adalah khalifah yang ke lima. Beliau sangat menjaga setiap perbuatannya, setiap tindak tanduknya, setiap apa yang disebut dan keputusan yang diberikan ketika membuat pertimbangan semasa perbicaraan. Umar Abdul Aziz ini adalah dari susur galur Khalifah Umar Al-Khattab. Perkara pertama yang dilakukan oleh Umar ketika sudah dilantik menjadi khalifah ialah diberi tempat tinggal di dalam istana yang diduduki oleh selayaknya sebagai khalifah yang diwarisi dari khalifah sebelumnya iaitu Sulaiman Bin Abdul Malik. Setelah menjejakkan kaki kedalam istana yang gah itu dia telah mengarahkan pembesarnya untuk menjual kenderaan khalifah dan duitnya diberikan pada Baitulmal,seterusnya dia berjalan lagi dan melihat banyaknya langsir-langsir yang mewah dan berlapis-lapis.Dan sekali lagi dia mengarahkan kepada orang bawahannya untuk menjual semua langsir tersebut dan duitnya diserahkan pada baitulmal. Apabila Umar sampai ke bilik tidurnya dan membuka almari yang mengandungi banyak baju khalifah yang indah-indah begitu jugalah perbuatannya meminta baju itu dijualkan dan duitnya diserahan pada baitulmal! Lihat betapa hebatnya Umar ini kerana beliau terlalu menjaga harta rakyat dan perbuatannya itu melambangkan dia tidak berminat dengan harta dunia yang tidak sepatutnya menjadi haknya dan bermegah-megah dengannya.

Pernah suatu ketika isterinya Fatima binti Abdul Malik memakai barang kemas permata yang jarang sekali dapat ditemui sepelusuk dunia, tersangat cantik dan tinggi nilainya. Umar telah mengatakan dengan tegas pada isterinya:

" sekiranya kau memilih aku maka tanggalkan barang kemas itu dan serahkan pada baitulmal kerana aku tidak suka orang bermegah-megah serta menggunakan harta yang bukan miliknya. Maka pilih antara dua aku atau barang kemas itu?" desak Umar.

" sekiranya kau ingin memiliki barang kemas itu maka akan ku hantar kembali kau ke rumah orang tuamu" begitulah tegasnya Umar kerana menjaga haq dan harta rakyatnya dan dia sekali-kali tidak memberi izin menggunakan sesuatu harta yang bukan miliknya.

Diceritakan lagi, Umar sangat mengenali seluruh rakyatnya sama ada yang berada di Mekah, Madinah dan beberapa tempat lain yang berada di dalam taklukannya. Pernah suatu ketika umat islam hendak keluar berperang maka dia teringatkan seseorang yang akan ikut berperang pada saat itu. Maka diutuskan orang suruhan untuk menyampaikan amanatnya.Sesampai sahaja utusan itu kepada penerima maka utusan itu pun membacakan amanat dari Umar, yang berbunyi kalau tidak silap nurin begini:

" Sesungguhnya pecat orang yang akan pergi berperang ini kerana kehadirannya akan menyebabkan umat islam akan kalah dalam peperangan ini kerana dia adalah dari keturunan Ats-Tsaqafi" sebegitu sahaja surat dibaca maka orang itu pun dipecat dan pergi menghilangkan diri. Umar menyampaikan begitu kerana orang itu mempunyai keturunan sama dengan Al-Hajaj bin Yusuf, gabenor yang sangat zalim yang telah banyak membunuh orang-orang islam.

Kalau diperhatikan di sini, Umar telalu sensitif dengan apa yang dilakukan sehingga keturunan juga penting baginya untuk menegakkan syiar islam. Dia tidak semudah itu membiarkan sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku di zaman pemerintahanya. Dan banyak lagi diceritakan mengenai surat-surat gabenor kepada Umar dan begitu juga surat-surat Umar menyelesaikan segala masalah rakyatnya. Walaupun Umar tidak suka kepada Al-Hajaj yang hidupnya banyak melakukan perkara-perkara bidaah dan juga telah banyak membunuh umat islam seperti beberapa sahabat nabi dan para Tabe'in tetapi dia tidak pernah mencelanya seperti rakyatnya memaki hamun Al-hajaj ini. Sungguh pun Al-hajaj ini sangat zalim, tapi Umar juga ada mengagumi perbuatan Hajaj kerana dia sangat menyintai al-quran dan setiap tiga hari sekali dia akan qhatam quran.

Lihatlah betapa indahnya keperibadian Umar, dia menegakkan yang haq dan sentiasa menjaga serta bersikap adil pada rakyat-rakyatnya. Allah! hebat sungguh pemimpin ini, begitulah detik hati nurin ketika itu. Kadang-kadang kita hanya mengenali namanya, dan kalau tahu hanya sekadar tahu sahaja tetapi tidak mahu melihat apa yang dilakukan oleh Umar, bagaimana corak pimpinannya. Sesungguhnya memang selayaknya dia digelar sebagai khalifah yang ke lima.

Lihatlah teman, memimpin bukan bererti harus menjadi raja, memimpin bukan bererti kita harus jadi ketua tetapi lihat contoh anak-anak sahibah yang nurin ceritakan tadi. Pimpinan ibu dan ayah amat berguna walau hanya selangkah dia baru mengenali rumah Allah, adakah itu bukan pimpinan yang hebat? Pimpinlah diri kita supaya kita boleh memimpin orang lain yang berada di sekeliling kita seiring ke arah jalan agama yang benar ini dan jadilah seperti Umar walaupun tidak sehebatnya, jangan sesekali kamu mengambil haq orang lain dan jangan bermegah-megah dengannya. Jadilah seorang yang amanah bila diberikan kuasa dan harta sesungguhnya kelak kamu akan di soal walaupun sesen harga yang telah kau gunakan yang bukan milikmu!

0 comments: