BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, January 22, 2010

Research Diri


salam...

Alhamdulillah, dengan izin Allah dapat nurin mengetuk keypad laptop malam ini. Sekarang ni sudah pukul 12.30 malam..masih belum tidur. Tengah pening melihat kertas yang bersepah-sepah dalam bilik. Mana tidaknya, sekarang ni bz dengan questionaire research yang pelik. Bukan pelik apa, soalannya biasa saja tapi tak tahu mana focusnya variable pulak sampai nak dekat 500! Pening tengok..biar betul ni? Bayangkanlah variable yang di key in dalam Spss mengambil masa berjam-jam lamanya. Allah, bukan tak biasa dengan key in data ni, malah run data tu pun perkara yang selalu juga nurin buat. Dan baru jer selesai untuk 200 data, alhamdulliah sudah pun di proses dan mendapat output yang baik. Selesai satu projek..tapi kali ni projek yang satu ni agak berat. Kalau dah variable dekat 500 bukankah agak terperanjat dibuatnya. Apa yang dikaji sampai begitu komplet sekali? Tengok soalan biasa-biasa saja, tapi terkadang tak munasabah bila menanya terlalu banyak benda. Susah juga kalau terlalu pandai sangat ni, kita akan menuntut kesempurnaan dalam semua sudut walhal kita tahu tidak ada suatu pun yang sempurna di dunia ini hanya Allah pencipta langit dan bumi Dia lah yang Maha sempurna tiada terbanding dengan yang lain.

Seseorang researcher ekonomi, psikologi dan sosial mereka banyak mengkaji tentang tingkah laku manusia sebenarnya. Pemerhatian demi pemerhatian dibuat untuk menkaji gelagat manusia atau seseorang individu dan keluarga dalam menyumbangkan kesan terhadap ekonomi, psikologi dan fungsi sosial kepada dirinya sendiri, keluarga, masyarakat, sesebuah negara dan dunia. Cuma masyarakat tidak perasan atau ambil kisah akan sumbangan mereka. Kerana bagi mereka apa yang mereka lakukan ialah rutin harian dan keperluan bagi setiap individu mahu pun keluarga. Setiap tingkah laku dan keputusan yang dibuat sebenarnya memberi impak yang besar dalam kehidupan kita.

Research yang dibuat adalah sangat perlu kerana melaluinya kita dapat mengukur sesuatu perkara sejauh mana ianya benar dan memberi kesan yang positif atau sebaliknya terhadap sesuatu yang dikaji. Sebagai manusia sebenarnya secara tidak sedar bahawasanya kita ini researcher pada diri kita sendiri. Tak percaya? Cuba kita lihat, pernahkah kita soal hati kita apa yang kita sudah buat selama berpuluh tahun hidup di dunia ini? Pernah tak kita terfikir, setiap perbuatan kita akan memberi impak yang besar dalam kehidupan kita? Segala-segalanya melibatkan banyak perkara cuma sebab perkara itu biasa jadi kita buat tak kisah dan tak tahu saja.

Bagi orang yang perihatin mereka akan dapat menangkap segala-segalanya dengan cepat, dan akan sedar segala tingkah laku dan perbuatannya. Di saat ini barulah kita tahu selama ini kita terlalu banyak menyakitkan hati orang di sekeliling kita, kita terlalu mementingkan diri, kata-kata kita bak sembilu membakar jiwa setiap manusia, kita pulak sibuk berjalan mendabik dada dan menuduh semua orang tidak betul, tidak adil, tidak waras dan sebagainya. Tapi pernahkah kita melihat diri kita sendiri? Benarkah kita ini? baguskah kita ini? Kita memerhatikan orang dan mencatat segala kesalahannya, mencatat segala kekurangannya, sedangkan ada di kiri kanan kita sendiri yang sedang mencatat tindak tanduk kita, kita tahu tapi pura-pura tak tahu. Menuduh orang lain sama ada secara nyata atau dalam hati? adilkah kita? Kita berjanji dengan orang tetapi ternyata kita selalu saja tidak menepati. Janji kita hanya manis meniti di bibir tapi sebenarnya kita selalu berdusta.

Ada segelintir manusia pulak, asyik memikirkan bahawa keturunan mereka dari keturunan yang baik-baik. Maka mereka berprasangka setiap tindak tanduk mereka pastilah yang bagus-bagus belaka. Merasa diri terlalu hebat sehingga memandang orang lain sekecil semut. Semut-semut ini tidak boleh berganding dengannya, kerana keturunan yang ntah dari mana datangnya? Tidakkah mereka sedar bahawa perbuatan mereka itu melukakan perasaan orang lain. Keturunan yang bagus saja ke yang masuk syurga? Tapi berapa banyak pulak orang yang baik, anak-anak imam, saudara saudari yang ustaz dan ustazah, manusia-manusia yang dikategorikan sebagai elit yang dipandang manusia sebagai "baik" menjadi penagih dadah? berzina di bilik-bilik hotel, di cekup kerana berkhalawat ditaman-taman? arak macam kawan tidur? menjadi pencuri dan membunuh! ya Allah...

Pernah juga nurin dengar sendiri, ramai student-student yang belajar agama mereka berkelakuan sangat baik . Kalau sekali pandang mereka ini sangat soleh. Tapi kita terperdaya dengan mata zahir kita, sebenarnya ada di kalangan mereka ini, video pornografi menjadi habuan mereka setiap hari. Bila ditanya kenapa melakukan perkara yang tidak baik itu, mereka menjawab dengan selamba..."kami tengok saja, tapi kami tak buat. Kami sekadar tengok untuk melepaskan rasa nafsu yang memuncak, tapi kami tidak melakukan zina." Bukan itu salah satu cara kita mengetuk pintu zina? Bukankah melihat benda-benda begitu kita telah melakukan zina mata? hati akan menjadi gelap dan keras, maka tak hairanlah kalau ada yang belajar jauh-jauh tapi balik hanya dapat gelaran tapi bila ditanya satu apa pun tak tahu? ayat berapa?hadis mana? hukum apa? jawabnya..." takpe nanti saya buka kitab"..itulah balik-balik jawapan yang diberi saban waktu. Bukan tak boleh buka kitab, bagus kalau dapat buka sebab kita ni manusia bukan boleh ingat semua tapi jawapannya tidak pernah kunjung tiba, terkadang sangat samar-samar saja paling best sekali bila jawapannya " saya tak pro lagi, tanya ustaz yang lebih arif". Bila pulak masa nak arif, berapa tahun lagi? Itulah jawapan yang sering kali kita dengar walaupun orang itu pergi belajar ke Mesir, ke Jordan , Syria bertahun-tahun...wallahu'lam. Kalau hanya belajar, nurin rasa semua orang boleh. Setakat pergi kelas duduk dengar lecturec membebel, salin sikit-sikit note cukuplah tu. Tapi ada juga di kalangan mereka ini kata, pergi kelas tak wajib kat sini. Ikut suka hati nak pergilah.Pulak??? "Kat sini sistem belajar lain tak sama macam kat Malaysia"! salahkan sistem kalau tak dapat jawab ke? Alasan demi alasan diberi..

Bagaimana nak mengamalkan ilmu yang kita dapat dalam kehidupan seharian kita? Maka research diri ini memainkan peranan yang sangat penting. Melaluinya kita tahu mana kelebihan dan kekurangan kita, melalui pemerhatian, apa yang kita catatkan, apa yang kita dengar, apa yang kita lihat itu semua merupakan variable yang sangat penting. Melalui semua penyelidikan ini maka akan terhasil sesuatu jawapan yang selama ini tidak jelas, atau samar-samar atau selama ini kita tidak tahu langsung pengaruh sesuatu perkara terhadap perkara yang lain.

Segala persoalan akan terjawab bila kita melihat, mendengar dan memerhatikan dengan tepat. Bukan sambil lewa, bukan kadang-kadang, bukan jua kerana paksaan. Bila sudah ketemu akan jawapan maka hal yang seterusnya ialah melakukan tindakan yang sepatutnya dan pastikan tidak mengulangi kesilapan yang sama. Walaupun begitu, nurin faham kita manusia sudah terbiasa dengan perkara-perkara yang telah mendarah daging dalam hati, dalam jiwa. Kita akan salahkan segalanya-segalanya, orang disekeliling kita, ibubapa kita, masa silam kita, pengalaman kita sehingga ada yang menyalahkan takdir yang ditentukan untuknya. Tapi ada pulak setengah dari kita rehda saja apa yang dah ditentukan, tanpa usaha, tanpa ikhtiar. Jarang sekali kita menyalahkan diri, jarang sekali kita nak perhatikan diri, jauh sekali menuduh diri sendiri kerana melakukan kesalahan yang besar dan tidak sepatutnya. Selalunya kita akan kata " apa nak buat dah takdir macam tu redha jer lah" atau " dah takdir aku jadi macam ni nak buat macam mana? memang bagus kita berlapang dada, sesungguhnya segala apa pun yang kita lakukan segala-segalanya telah ditentukan Allah, segala gerak tingkah laku, segala perbuatan dan akibat. Tapi bagi orang-orang yang berfikir, tidakkah mereka perlu mencari jawapan yang lebih tepat lagi, dengan alasan-alasan yang lebih kuat. Bukan menyerah pada takdir saja!

Subhanallah, tidak terlintas pun di hati kecil nurin untuk menuduh sesiapa pun dalam coretan ini. Cuma melalui pemerhatianku, apa yang nurin dengar sendiri, lihat sendiri, dan percakapan sendiri. Walau apa pun setiap patah perkataan ini hanyalah untuk diriku yang lemah lagi kerdil ini. Tanpa kita sedar kita membuat research lebih banyak ke atas orang lain, dari diri kita sendiri. Sesungguhnya orang di sebelahmu, adalah cermin untukmu. Lihat dan perhatikan baik-baik sekiranya terdapat kecacatan yang boleh diperbaiki mengapa tidak kita bertindak? Bukan hanya tahu bercakap, lakukanlah walaupun tak sesempurna mana kerana diri kita ini memang pun tak sempurna..

0 comments: