BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, September 3, 2010

3 September

salam....
Seminggu dua ini Nurin terlalu sibuk dengan mid term exam. Alhamdulilah, baru saja petang tadi selesai untuk paperku yang pertama.Walaupun banyak membaca sehingga sakit kepala, tapi soalannya tetap sukar bagi Nurin. Bukan saja Nurin yang terasa, malah kakak-kakak dan abang-abang yang mengambil PHD juga megeluh hal yang sama. Allah... rasa semuanya sudah Nurin buat. Hanya Nurin bertawakal kepada Allah, semoga keputusan yang terbaik untukku. Hari ini 3 September...hari lahir arwah ibuku. Kalau ibu masih ada, umurnya sudah pun menjangkau 65 tahun. Kalau ibu ada di saat ini, hari-hari terakhir untuk menyambut alidil fitri ini dialah yang sibuk. Bukan sibuk apa, sibuk suruh buat baulu, kuih kering dan satay kegemarannya.

Kalau dulu masa Nurin masih kecil, Nurin selalu menolong ibu di dapur. Semenjak di tingkatan 2 lagi memang kerja membakar baulu menggunakan dapur arang menjadi rutin kebiasaanku. Mula-mula tu merunggut juga bila disuruh sebab Nurin tak reti tapi lama-lama sudah menjadi kebiasaan dan keseronokan mula terasa. Tanggungjawab menganyam ketupat, mengisi beras dan merebus sehingga selesai semuanya diberikan bulat-bulat dibahu Nurin saat itu. Ibu sudah tidak ambil pusing lagi sebab sibuk menguruskan hal-hal lain yang lebih rumit yang pasti Nurin tidak boleh lakukan.

Terasa rindu bila ibu mula membebel sebab ada baulu terhanguslah, ketupat lambat anyamlah...kerana bila dah penat Nurin selalu berhenti dan pergi menonton tv. Lucu betul kalau diingatkan, mana tidaknya sambil bakar baulu boleh lari sekejap melihat program yang ditayangkan di televisyen. Alamatnya...hangus hitam berkilat ler baulu di dapur. Setiap kali puasa ibu memang tidak lepas memasak makanan kegemaranku...asam pedas ikan parang...Nurin kalau dapat lauk ni memang banjir nasi. Teringat pada kata-kata arwah Pak Long Nurin..." Mak eii! tengok budak ni makan macam itik menyudu " arwah Pak Long akan ketawa sambil memberitahu isterinya. Allah...semua insan yang Nurin sayang, semuanya telah tiada. Arwah Pak Long pergi dahulu sebelum ibu..4 bulan kemudian ibu pula menyusuli abang yang tercinta. Itulah dugaan yang Nurin rasa terlalu sedih dan perit untuk ditelan. Tapi Allah lebih menyayangi mereka. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh-roh mereka...amin.

Di malam-malam akhir ramadhan ini, marilah kita sama-sama beramal dengan lebih tekun dan bersungguh-sungguh lagi. Semoga kita mendapat rahmat dan keberkatan di malam Lailatul qadar yang rahmatnya bersamaan dengan seribu bulan. Insyallah, Nurin dan kita semua pasti menanti saat dan detik ini semoga Allah sentiasa memberi peluang dan kesempatan pada kita kerana yang pasti kita tidak tahu adakah ramadhan kali ini adalah yang terakhir buat kita. Maka rebutlah peluang keemasan ini kerana ganjarannya seperti manusia yang berusia 83 tahun yang hidupnya beramal dan beribadah kerana Allah, tidak berbuat maksiat,tidak menyekutukan Allah. Adakah kita sempat untuk mencapai ke usia itu??? Kalau sudah pun mencapainya, adakah kita pasti mendapat rahmat seperti yang dinyatakan?? Wallahu'alam..sesungguhnya Allah lah yang lebih mengetahui akan kebenaran. Sesungguhnya Dialah yang Maha mengetahui yang ghaib dan yang tersembunyi. Tiada daya dan kekuatan kita jika bukan dengan izin dan rahmat Allah S.W.T .

0 comments: