BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, June 16, 2011

Air Gula

Salam...ada citer baru minggu ni^__^...hari selasa yang lepas nurin ke pusat kesihatan. Rasanya dalam bulan ni kena 2 kali pergi ke sana. Minggu depan ada lagi appointment dengan doktor untuk scan baby. Maklum ler next week usia kandunganku dah masuk 5 bulan. Seronok sangat ^_^ tapi takut juga yelah hari tu punya saringan gula belum tahu lagi keputusannya..huhu.


Nurin tak tahu pun ibu mengandung kena minum air gula. Awal-awal pagi nurin dah bertolak dari rumah. Sampai je kat sana letak buku pink tu, nurse terus tanya "minum air gula?" Nurin menganggukkan kepala. Setelah beberapa minit terus namaku di panggil untuk ambil darah. Alhamdulilah, proses ni mudah sebab dah biasa derma darah, so tak susah sangat nak cari urat. Tapi ada sesetengah ibu terpaksa di cucuk 2,3 kali sebab darah tak keluar..kesian,huhu.


Lepas tu apa lagi, seorang nurse tengah menyusun lebih dari 10 gelas air gula kat atas meja berhampiran. "Ibu pergi minum air gula kat sana ye" kata nurse sambil tersenyum. Ntah apalah rasanya ni..manis macam air gula yang bancuh dengan sirap tu ke? huhu Nurin belek gelas yang hampir nak 500liter kot, "kena abiskan ke kak?" pandangku pada nurse tadi. " Ya dik, abiskan lepas tu jangan minum dan makan apa2 selama 2 jam. Nanti kita ambil darah lagi", kata nurse.



Bila air gula mencecah bibir Nurin..mak aiii! manisnya..kawan disebelah yang turut minum air gula pun mengeluh macam nak muntah je..huhu. Sepanjang mengandung ni memang nurin suka makan dan minum benda yang manis tapi taklah semanis air gula ni. Kuatkan juga semangat untuk minum....akhirnya berjaya juga!tanpa muntah..hehe,alhamdulilah.


Proses menunggu yang terlalu lama membuatkan Nurin bosan sedikit, dahlah tak boleh pergi sarapan. Kat luar pulak hujan lebat..mengigil duduk dalam pusat rawatan tu. Nurin pandang kiri kanan..ramai betul ibu-ibu mengandung, macam2 saiz perut ada. Ada yang comel je, ada pulak yang macam gunung tunggu nak meletup je..hehe. Di sebelah Nurin ada sorang kakak tu menegur "adik dah berapa bulan?" " Dekat 5 kak" jawabku sambil tersenyum. " Keciknya...anak sulung ke?" "eemmm" ciankan, kataku dalam hati. Nurin pun tak tahu kenapa perut Nurin kecik walaupun dah nak masuk 5 bulan. Ramai orang ingat nurin baru 3 bulan..huhu. " Memang dik kalau anak sulung memang perut tak nampak sangat,lagi pun adik tinggi, besar ruang kat dalam tu" kata kakak yang menyapaku. Nurin hanya tersenyum mengiya saja.


Orang cakap kalau dah 5 bulan, kita akan rasa baby kita gerak. Tapi nurin belum rasa apa-apa lagi. Mudah-mudah tak ada masalah hendaknya. Risau juga, sebab ini pengalaman pertama. Banyak yang nurin tak tahu..habis semua orang nurin tanya. Insyallah semoga Allah pelihara anak yang ada dalam kandunganku ini. Tepat pukul 10 pagi namaku di pangil untuk ambil darah yang kedua." Lepas ni kena tunggu result ke nurse?" " tak, nanti minggu depan kita akan beritahu tapi kalau paras glukosa adik ada masalah kami akan call ye". Huh! suspennya.

Balik je, nurin terus meng-google kesan glukosa yang tinggi pada ibu mengandung. Takut juga bila dapat tahu baby boleh meninggal dalam perut kalau kita ada kencing manis dan juga boleh menyebabkan kecacatan. Selain dari baby akan besar..ibu biasanya tidak bersalin secara normal.."kena ikut tingkap" huhu tingkap mana pulak ni??Kena bedahlah..ya Allah takutnya.
Mudah-mudah Allah mudahkan proses mengandung dan bersalin Nurin. Dari semalam sampai le pagi ni, perut nurin rasa sakit kat sebelah kanan. Malam tadi tido agak terganggu sikit.Kalau duduk lama-lama pun pinggang akan terasa lenguh mencucuk-cucuk. memang macam tu ke?


Tak sabar rasanya tunggu minggu depan, nak tengok baby ^_^ ayahnya pun excited juga. Dah siap amik cuti setengah hari sebab nak teman Nurin pergi scan. Mana boleh lepaskan peluang ni, ye tak?hehe..insyallah kalu tiada aral doktor akan beritahu jantina baby. Seronoknya..Nurin tak kisah, sama ada baby boy or girl sama saja. Asal baby sihat dan selamat di lahirkan ke dunia ini. Tapi hubby nurin teringin sangat nak baby girl ^__^ cumil kan..hehe. Never mind hubby, kalau tahun ni tak dapat girl, tahun depan ada lagi..hehehe luv u cinta

0 comments: